ראיון עם נורית פיטוסי המנהלת החדשה של בית ספר שחקים. 

נורית פיטוסי המנהלת החדשה של בית ספר שחקים

 אף על פי שמדובר היה בחודש אוגוסט שבו בתי הספר אמורים להיות שוממים, כשהגעתי לבית ספר שחקים המקום נראה כמו כוורת של דבורים נמרצות מאוד. מדרכות תוקנו, פרחים נשתלו וריח של צבע טרי אפף את המסדרונות. המזכירה ענתה לטלפונים שצלצלו ללא הרף ונורית פיטוסי ישבה בחדר המנהלת מוקפת בניירת, כאילו מדובר כבר באמצע השנה ולא בשבועיים לפני תחילתה.

פיטוסי, אימא ל-3 ילדים: חייל בן 19, נער בן 16 שעולה לכיתה י"א ונערה בת 12 שנכנסת לחטיבה, מגיעה אלינו מהעיר חולון. "החינוך בחולון הוא חדשני ומתקדם ואני מקווה להביא לכאן חלק מהפרויקטים שנעשים שם, בעיקר פרויקטים שמעודדים סקרנות ויצירתיות". מסבירה פיטוסי כשאני שואלת אותה מדוע היא החליטה לנהל בית ספר דווקא כאן באורנית. "מבחינה חינוכית חולון קצת רוויה, ואילו בישוב כמו אורנית אפשר להכניס משהו אחר... אני בהחלט מרגישה את הצורך בשינוי ואת הפתיחות לכך. רציתי להיות מנהלת בישוב קהילתי וכאן יש תחושה של משפחה אחת גדולה."

פיטוסי נמצאת בתחום החינוך כבר 20 שנה, היא עבדה גם בבתי ספר יסודיים, גם בחטיבות ביניים וגם בתיכונים. התפקידים שהיא מלאה היו מגוונים כמו למשל: מורה לאנגלית, רכזת מקצוע אנגלית, רכזת שכבה.

בתוך העולם העצום הזה של חינוך והורא, לאיזה תחום את מתחברת במיוחד?

"אם מדברים על הוראה אז אני אוהבת מאוד פרויקטים וטכנולוגיה. אני משתדלת להכניס לבית הספר פרויקטים חדשניים שמתאימים ללמידה במאה ה-21. לדוגמה, במשך שלוש שנים עשינו שיעורים משותפים עם בית ספר בליטא. השיעורים התקיימו בכיתה דרך הסקייפ. התלמידים למדו על העיר, על בני הנוער ועל התרבות אצלנו ואצלם."

"אני דוגלת מאוד בלמידה מבוססת פרויקטים. היום, העולם נגיש מאוד מבחינת הידע, לכן, בעיניי, מה שחשוב הוא שהילדים ידעו היכן למצוא את הידע הנכון, כיצד לסנן אותו, כיצד להבין אותו ומתוך התובנות האלו הם יוכלו לייצר תוצרים חדשים. אני חושבת שהילדים של דורנו הם חכמים לא פחות מאתנו, אם לא יותר. הילדים יודעים למצוא תשובות ולהגיע לפתרונות, לפעמים הרבה יותר מהר מאתנו המבוגרים ולכן התפקיד שלנו הוא לקדם את היכולות האלו."

"מבחינת חינוך וערכים אני מאמינה מאוד ב:`להכיר את האחר`. למשל, יצרתי שיתוף פעולה עם בית ספר בדואי בדרום. התלמידים משני בתי הספר נפגשו ולמדו להכיר זה את זה. השיא של הפעילות היה טיול שנתי משותף שהיה מוצלח מאוד... גם כאן באורנית אני מקווה ליצור שיתופי פעולה עם בתי ספר מישובים אחרים."

פיטוסי לא רק אומרת אלא גם עושה, היא מתנדבת בתוכנית "מאם לאם" שעוזרת לאימהות להתמודד עם האתגרים של תחילת תהליך ההורות. פיטוסי פעילה בתוכנית "סייבר גירלז" שמעודדת נערות לעסוק בתכנות ובסייבר. בבית הספר הקודם, במשך כמה שנים היא הובילה את התוכנית "Mind the gap" של גוגל שמטרה לצמצם את הפער הקיים בין בנות לבין בנים בתחום המדעים והמחשב. "אני מאמינה שבנות יכולות ועושות הכול, ושכול ילד יכול להצליח להגשים את החלום שלו." פיטוסי מדגישה בחיוך גדול.

"בית ספר בעיניי צריך להיות סוג של בית שני עבור התלמידים, ולכן אני מאפשרת לילדים להציע הצעות ולבקש בקשות ואני משתדלת להגשים את מה שאפשר. לדוגמה, הילדים יכולים לבחור חלק מהנושאים שהם רוצים ללמוד ובחלק מהשיעורים הם גם יהיו המרצים. פעם אחת התלמידים ביקשו ממני לעשות `לילה לבן` בבית הספר ובאמת נשארנו כל הלילה בבית הספר, ועשינו כל מיני פעילויות וזו הייתה חוויה מוצלחת מאוד. כמובן, שאי אפשר להסכים לכול מה שהתלמידים מבקשים, אבל מה שחשוב הוא שהילדים יראו שמקשיבים להם. אם אני מחליטה לא להיענות לבקשה אני תמיד מסבירה למה."

ידוע שהשגרה היום-יומית בבית הספר שוחקת מורים רבים, איך את מתמודדת עם השחיקה הזו?

"אני מאמינה שברגע שמספקים לכול עובד, בכול תחום של עבודה - סביבת עבודה שטוב לו לבוא אליה, הוא יגיע לעבודה שמח ועם הרבה רצון טוב. אני מתייחסת לצוות המורים שלי, בדיוק כפי שאני רוצה שהם יתייחסו לתלמידים. אני מעניקה תמיכה וגיבוי מלא שזה אומר: להקשיב, לחשוב על רעיונות חדשים, למצוא פתרונות...

"אני אוהבת מאוד לאמץ יוזמות ורעיונות של מורים. אני חושבת שמורה שנותנים לו את המקום להביע את עצמו, ולהביא להוראה את הייחודיות שלו - הוא מורה שיכול לפרוח. הנוסחה היא פשוטה, ברגע שהמורה מאושר התלמיד מאושר."

ומה מבחינת החיבור של בית ספר לקהילה?

"אני חושבת שההורים של בית הספר יכולים להיות כוח מניע שמקפיץ את בית הספר קדימה, ולכן אני מקפידה לעשות הרבה פרויקטים בשיתוף פעולה עם ההורים. בבית הספר הקודם הובלנו פרויקטים רבים עם ההורים וביוזמת ההורים. לדוגמה, ההורים העבירו לתלמידים הרצאות בסגנון TED."

מה היעד הכי גדול שלך לשנה הבאה?

"היעד שלי הוא פשוט מאוד - שהילדים ירגישו שמכבדים אותם ושהם יכבדו אחרים. להטמיע ערכים של אהבת הארץ והאדם, כמו: מתן כבוד לאחר, לתמוך אחד בשני, לקבל את השונה, להתחשב אחד בשני... ומצוינות אישית. ערכים אלו חשובים לי מאוד ואני מאמינה שנצליח להנחיל אותם בבית הספר."