"יש לי אהבה גדולה מאוד לתחום החינוך והוא יקר לליבי.

  זו זכות גדולה ואחריות רבה לעבוד עם צוותי חינוך להבניית ערכים, פדגוגיה ותקשורת חברתית.

  להתוות דרך עם התלמידים בתקופה המאתגרת והמיוחדת שניצבת לפנינו".

בראיון עם מירה מור על תפקידה החדש כמנהלת אגף החינוך באורנית, היא מספרת על החזון החינוכי שלה ומדוע בחרה להגיע דווקא לכאן.

מירה בעלת תואר שני במנהל חינוך מתגוררת בפתח תקווה, נשואה לאלי אמא של סתיו שחר אוריה וצ`ארלי החתול . 

החשיפה הראשונה שלי לעולם החינוך התחילה כמדריכה בתנועת המושבים (גדלתי בכפר תבור) ובהמשך בשנת שירות בגרעין עודד. במסגרת שירותי הצבאי  הדרכתי  נוער בסיכון ביחידה לקידום נוער ביבנה. השירות הצבאי היה מאוד משמעותי ולימים החלטתי לוותר על האקדמיה למוסיקה ( ניגנתי בחליל צד) ולהפוך את התחביב למקצוע.

תחילת דרכי המקצועית, בניהול מפתן בשכונת התקווה בתל אביב, בית ספר המיועד לנערים ונערות בסיכון. צעירים שגורלם לא שפר עליהם והם נאלצו להתחיל ולבסס את חייהם מנקודת זינוק נמוכה. העבודה איתם חיזקה אצלי את ההבנה שמסגרות החינוך מחויבות לתת מענים רחבים ודיפרנציאלים ככל הניתן. ולמשמעות הרבה שיש לקהילה העוטפת את התלמידים שלה באמצעות דוגמה אישית והעצמה. המפתן בהובלתי זכה בפרס הצטיינות וכמו כן ייצג את מדינת ישראל בארה"ב בכנס יזמים צעירים. 

בהמשך עבדתי ב"קידום לחמן" כסמנכ"ל ומנהלת חטיבת הבגרויות ומשם המשכתי למטה משרד החינוך שם עסקתי, בפריסה ארצית, בפיתוח מקצועי של צוותי חינוך, בכתיבה ובהטמעת תוכניות ובהובלת התוכנית המערכתית לחינוך ערכי. לימים ניהלתי בית ספר מקיף שש שנתי בבת ים שם נחשפתי למורכבות שמביאה איתה ההטרוגניות שנעה בין תלמידים מאתגרים לבין תלמידים מצטיינים. בתפקידי האחרון ניהלתי בית ספר לחינוך מיוחד. העבודה בחינוך המיוחד מחייבת רגישות, יצירתיות ופיתוח מיומנויות הוראה מגוונות. בזכות הניסיון שצברתי, אני מביאה לאורנית גישה חינוכית בראייה רחבה הכוללת חינוך פורמלי,חינוך בלתי פורמלי  מגזר פרטי עבודה עם אוכלוסיות מגוונות (חינוך מיוחד ונוער בסיכון)ובמטה משרד החינוך בתחומים של פיתוח וכתיבת תוכניות והכשרות של צוותי חינוך. 

מדוע בחרת לבוא דווקא לאורנית?

שאפתי לנהל מחלקת חינוך בישוב קהילתי. שיתופי הפעולה של המנהלות והגננות עם הקהילה מאוד חשובים בעיני ואחד הצעדים הראשונים שעשיתי עם היכנסי לתפקיד היה להיפגש עם יושבות הראש של הנהגות ההורים ולהכיר את המתנדבים הרבים הפועלים ומהווים חלק בחיוני ובלתי נפרד מהחזון ומהפיתוח החינוכי של אורנית.

מהו החזון החינוכי שמנחה את הפעולות שלך?

אנו נמצאים בתקופה מרתקת ומאתגרת עבור כולנו בכלל ולמערכת החינוך בפרט. אנחנו נדרשים להכין את ילדינו לקראת עתיד תעסוקתי ולימודי לוט בערפל כאשר ניצבים בפנינו סימני שאלה רבים.
עלינו מוטלת האחריות לתת לתלמידים כלים לנווט את דרכם במציאות של אי וודאות ולעצב את עתידם.
איזה עולם עבודה מצפה להם? מהו מכלול השינויים? באיזה עבודות יעסקו ילדינו? מה יידרש מהם באקדמיה? (גם שם מתחילים להתרחש שינויים רבים).
כדי לפעול בדרך אפקטיבית שתאפשר לבוגרים שלנו התמודדות מיטבית כיום ובעתיד - הצוותים החינוכיים מבצעים התאמות ומחדשים את תפיסות העבודה ואת נקודות מבטם. הצוותים לומדים ומתפתחים במגוון תחומים שהם אבני הבניין להוראה מותאמת למאה ה-21. יישום התפיסות מתקיים באופן דיפרנציאלי, הוליסטי, רציף, איכותי, ערכי ומתוך שאיפה למצוינות.
גני הילדים ובתי הספר משמשים כמרחב בו התלמידים יכולים להביא את הייחודיות שלהם אל ה`יחד` הבית ספרי והקהילתי.
אני מאמינה שיש לפעול בממשק הדוק עם כל הגורמים הרלוונטיים כגון החינוך הבלתי פורמלי כגון תנועות נוער, אגודות הספורט, הרווחה וכל אגפי המועצה וכמובן עם גורמי חינוך העוטפים את המערכת מחוץ ליישוב. כל זאת כדי לאפשר התפתחות מיטבית לכלל התלמידים באורנית.
במטרה לאחד את כל הגורמים הללו ולהתוות דרכי פעולה משותפים יזמתי מפגש התנעה של פורום מוביל חינוך המורכב מראש המועצה , מחזיקת תיק החינוך מנהלות בתי הספר, גננות, פיקוח משרד החינוך, מנהלי מחלקות במועצה, הנהגות הורים ונציגי מתנדבים הפועלים במערכת החינוך.
הקהילה, הכוללת בין היתר את הנהגות ההורים בבתי הספר והגנים ואת המתנדבים - היא חלק חיוני ובלתי נפרד מהחזון ומהפיתוח החינוכי של אורנית.

מהו לדעתך התפקיד החשוב ביותר שלך כמנהלת חינוך?

להרחיב להעמיק ולפתח עם צוותי החינוך ועם הקהילה את העשייה החינוכית הענפה המתקיימת באורנית. 
למנף עם צוותי החינוך והקהילה את החיבורים הקיימים.
חשוב לי לקיים תקשורת פתוחה, לפעול בשקיפות ולאפשר פלטפורמות של קהילות לומדות לצורך הפריה הדדית.
הצוותים הפועלים בשטח – מנהלות בתי הספר וצוותיהם ,צוות השפ"ח ומחלקת הנוער הם מבחינתי עמוד השידרה והמנהיגות החינוכית של הרשות. התפקיד שלי הוא להיות כאן בשבילם גם בתחום ההתפתחות המקצועית פיתוח הפדגוגיה וגם כדי לתת תמיכה ומענה מקצועי. אני מאמינה בתהליכי עומק, מובנים ומדידים.

 

איך היית רוצה לראות את החינוך באורנית בעוד כמה שנים?

כקהילה שחבריה ובוגרי בתי הספר הם חלק פעיל בה. הבוגרים יהיו אזרחים משפיעים, ערכיים המגשימים את החלומות האישיים שלהם ומפתחים חיי קהילה על כל המשתמע מכך.

תמונה של מירה מור מנהלת מחלקת חינוך